”Vælte dåser”
Spillet går ud på at vælte dåser. Man skal bruge 6 dåser, og stable dem som en pyramide. Eleverne skal deles op i grupper på mellem 4-8 elever. F.eks. drengene mod pigerne. Eleverne får et kast hver, og det gælder om at vælte så mange dåser som muligt. For hver dåse man vælter får man to point. En af eleverne skal skrive point, og de hjælpes ad med at regne ud, hvor mange point hver elev får. For at gøre spillet sværere/lettere, kan pointene for hver dåse ændres, så det bliver sværere/lettere for eleverne at regne det ud.
Vi spillede spillet i en 1. klasse, hvor vi delte dem ud i 4 grupper med 6 elever i hver gruppe, 3 drenge og 3 piger. Inden vi spillede spillet havde eleverne hørt en historie, som del af indledning til nyt emne, hvor spillet blev spillet, og de havde løst opgaver, hvor de skulle finde ud af, hvor mange dåser, der er væltet og hvor mange point de giver. Der var en i hver gruppe der fik til opgave at skrive pointene ned. Hver gruppe gik i gang med at spille spillet. Som afslutning regnede vi på tavlen ud, hvor mange point drengene og pigerne havde fået i hver gruppe.
I dette spil trænede eleverne at lægge tal sammen. De fik en forståelse for, at alt efter hvor mange dåser de vælter, så mange gange skal de lægge 2 sammen. Det gik også hurtigt op for mange af dem, at hvis der var 6 dåser i alt, så kunne de finde ud af, hvor mange dåser de havde væltet ved at se hvor mange dåser der blev stående på bordet.
I vores praktik erfarede vi, at inden man starter med dette spil, skal man have forklaret reglerne grundigt, for ellers kan der opstå nogle problemer. Vi oplevede, at nogle grupper optalte antallet af dåser i stedet for at tælle pointene på dåserne. Denne gruppe havde ikke forstået, at meningen med spillet var, at de skulle tælle deres point sammen og finde vinder gruppen. Dette medførte, at denne gruppe havde færre point end de andre fordi de ikke havde lagt deres point sammen.
SvarSletDerudover var der problemer med, hvis tur det var. I en af grupperne havde drengene prøvet fem gange mere end pigerne. Man skal desuden på forhånd have aftalt hvornår dåserne er væltet, fordi vi nogle gange oplevede, at der var uenigheder i grupperne om dette.
Det virker som en vildt god opgave, hvor man får noget bevægelse ind i matematikken, og egentlig også kommer med et eksempel på, hvorhenne der er brug for matematik i den virkelige verden.
SvarSletJeg kom til at tænkte på at der var potentiale for udvikling af opgaven, til andre klassetrin!
Man kunne udvide spillet, og gøre reglerne mere komplicerede, eksempelvis ved at sige at 1 væltet dåse giver 3 point, to væltede giver 3*3 point, tre giver 3*3*3 osv! Eller, man kunne sige at man fik antallet af dåser kvadreret, i point. Eksempelvis, hvis man vælter 4 dåser får man 16 point...Selvfølgelig kunne man også tage sig den frihed at opstille et større antal dåser, så man kom op til lidt større tal. Jeg synes faktisk at det generelt er en vildt god idé at bruge point optællingen i et spil, som udgangspunkt for regnestykker. Så ligger fokus først og fremmest på at man skal lege, og forsøge at vinde. Efter at man er gået igang med legen, gør det ikke så meget at man engang imellem skal lave et regnestykke.
Hvis man vil undgå at der er en fra hvert hold der ender med at være pointmester, kan man lave en regel om at alle skal notere egne point. Så er man også sikker på at alle kommer til at "være på" og udrette et regnestykke, mindst et par gange.
Jeg synes det er er sjovt udgangspunkt for at træne addition, multiplikation, kvadrattal -og sikkert en masse andet.
Jeg synes også dette virker som en god matematik leg. Der er muligheder for at udvide spillet til de andre regnearter, end lige addition. Hvis man har leget det i en 1. klasse hvor det er brugt som additionsleg. Kan man genoptage det eksempelvis i 3. klasse. Her kan man bruge det som en multiplikationsleg. På den måde arbejder man med deres forforståelse, da de egentlig har leget legen før, nu er den bare ændret en smule.Hvis hver dåse giver 4 point, og man vælter 3 dåser hedder regnestykket 3x4. I og med at eleverne har leget legen før, men som additionsleg. Er der stor mulighed for at de opdager at multiplikation er er gentagende addition. Nemlig at stykket 3x4, kan regnes som 3+3+3+3.
SvarSletOg så lige en rettelse til mig selv: 3x4 er det samme som 4+4+4.
SvarSlet