Spil: Fuld tabelrække
Vores blogindlæg indholder følgende:
1) En beskrivelse af spillet
2) Redegørelse for vores erfaringer i praktikken
3) Vurdering af hvad man kan lærer
1) En beskrivelse af spillet
2) Redegørelse for vores erfaringer i praktikken
3) Vurdering af hvad man kan lærer
Beskrivelse af spillet og karakteristik af spillet
Eleverne er sammen to og to. De får udleveret en spilleplade hver, der er to slags, som ses på billedet nedenfor. Om gruppen får udleveret den 1. eller den 2. spilleplade kan være afhængigt af niveau. Vi vil dog anbefale at alle lige starter med den første spilleplade med tallene 1-36. .
Ved spil på den 1. spilleplade får eleverne mulighed for at træne 2-6 tabellen og her skiftes eleverne til at slå med en sekssidet terning. Spillet går ud på at eleverne skiftes til at farve et tal som deres terningeslag går op i.
På denne plade kan der enten spilles “4 på stribe” eller “hvem får først dækket hele sin spilleplade”. Når der spilles om hvem der får pladen fuld først, så er det en fordel, især i forhold til overskueligheden for eleverne, at de får en plade hver, men til 4 på stribe skal eleverne deles om én plade, sådan at de også kan forhindre hinanden i at vinde.
Ved spil på den 2. spilleplade skal der bruges en tisidet terning hvor eleverne i gruppen beslutter om slaget “0” skal betyde 0 (hvor turen springes over) eller betyde 10, så de også får mulighed for at træne 10-tabellen. Eleverne får altså i dette spil mulighed for at træne tabellerne 1-10. Derudover er det det samme princip som på den 1. spilleplade; på den her plade kan der enten spilles “6 på stribe” eller “hvem får først dækket hele sin spilleplade”. Som beskrevet for den lille spilleplade, skal eleverne deles om en plade ved “6 på stribe” og have hver deres plade til at spille “hvem får først dækket hele sin spilleplade”.
Redegørelse for vores erfaringer i praktikken:
Vi afprøvede dette spil i en dobbeltlektion, i en 3. klasse, og havde en forestilling om at begge lektioner ville gå med spillet og klassesamtale om spillet.
Vi har gjort os den erfaring at flere af eleverne var hurtigere færdige med spillet, og at spillet derfor ikke, for alle elevers vedkommende, kan spilles i to lektioner.Det er derfor vigtigt at have ekstra opgaver klar så der ikke skabes uro. Her skal det tilføjes at vi valgte ikke at lade eleverne spille “pladen fuld” med 1-100 pladen, da vi vurderede at de ville tabe interessen da dette spil er meget tidskrævende.
Vi oplevede ligeledes hvordan en grundig gennemgang af spillet og fællessnak om fremgangsmåder gjorde det nemmere for eleverne at starte selv, da de overordnet rammerne var lagt og detaljerne kunne findes med makkeren. Spørgsmål som “hvornår gælder et slag?”, “må man gerne forhindre hinanden i at få 4 på stribe?” og andre situationer, som man tænker, kan skabe konflikter, er vigtige at få eleverne til at snakke med deres makker om, sådan at reglerne for deres gruppe er klare for begge parter.
Vi har gjort os den erfaring at flere af eleverne var hurtigere færdige med spillet, og at spillet derfor ikke, for alle elevers vedkommende, kan spilles i to lektioner.Det er derfor vigtigt at have ekstra opgaver klar så der ikke skabes uro. Her skal det tilføjes at vi valgte ikke at lade eleverne spille “pladen fuld” med 1-100 pladen, da vi vurderede at de ville tabe interessen da dette spil er meget tidskrævende.
Vi oplevede ligeledes hvordan en grundig gennemgang af spillet og fællessnak om fremgangsmåder gjorde det nemmere for eleverne at starte selv, da de overordnet rammerne var lagt og detaljerne kunne findes med makkeren. Spørgsmål som “hvornår gælder et slag?”, “må man gerne forhindre hinanden i at få 4 på stribe?” og andre situationer, som man tænker, kan skabe konflikter, er vigtige at få eleverne til at snakke med deres makker om, sådan at reglerne for deres gruppe er klare for begge parter.
Vurdering af hvad man kan lære:
Eleverne får mulighed for at lære og træne tabellerne samt se sammenhænge mellem de forskellige tabeller. Dette sker i forbindelse med, eleverne kan gøre sig erfaringer omkring hvilke tal, der er de letteste at få farvet og hvilke tal, der er de sværeste. En klassesamtale om de tal som eleverne synes var de sværeste at farve kan føre til en begyndende præsentation af primtal, ved at de opdager at der er nogle tal hvor kun tallet 1 går op i.
Derudover giver det eleverne en bevidsthed omkring at tabellerne ikke stopper, som tabel-remserne måske ellers giver indtrykket af. Denne bevidsthed kommer af at tabellerne på den 1.spilleplade, med de små tabeller (1-3) fortsætter efter tallet gange med 10.
Så snart man arbejder med spillepladen der går fra 1-100, så er det alle tallene, på nær 10, der fortsætter videre end den klassiske tabel-remse.
Der er gode muligheder for undervisningsdifferentiering i spillet, da eleverne kan møde aktiviteten, med forskellige niveauer. Fx er der nogle elever der kan gøre brug af tabellerne og andre tæller felter frem til det næste tal i tabellen. Eleverne kan altså få et forskelligt udbytte af opgaven, men uanset hvad er der mulighed for at de kan få en forståelse for hvad tabeller er.Derudover giver det eleverne en bevidsthed omkring at tabellerne ikke stopper, som tabel-remserne måske ellers giver indtrykket af. Denne bevidsthed kommer af at tabellerne på den 1.spilleplade, med de små tabeller (1-3) fortsætter efter tallet gange med 10.
Så snart man arbejder med spillepladen der går fra 1-100, så er det alle tallene, på nær 10, der fortsætter videre end den klassiske tabel-remse.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.