Puslespil med plusstykker:
Spillet gælder om, at samle et puslespil. Siderne på brikkerne passer sammen, hvis plusstykket på begge brikker giver det samme resultat. Spillet består af 9 brikker. Eleverne kan enten samle puslespillet alene eller sammen med flere.
Vi spillede puslespillet i en 1. klasse, hvor vi brugte det som en afsluttende øvelse på et emne omkring addition. I timen inden vi lavede spillet med dem, havde de selv udfyldt nogle regnestykker i et puslespil, som var i deres bog. Derfor kendte eleverne allerede lidt til spillet inden vi gik i gang. Vi lavede to forskellige spil, de kunne samle. Eleverne blev sat sammen i par, og skulle forsøge at samle et puslespil. Når de havde samlet spillet korrekt fik de et spil mere, som de kunne forsøge at samle. Da de havde samlet begge spil, skulle de prøve at samle et så stort puslespil som muligt med alle de brikker de havde.
Eleverne kan lære mange forskellige ting ved dette spil. De træner i høj grad deres evne til at addere og de bliver mere opmærksomme på, hvilke forskellige plusstykker, der giver det samme resultat. Derudover var der også en del af eleverne, som fandt hjælpemidler/tricks, som kunne hjælpe dem med at samle puslespillet, da de kunne se, hvilke brikker der var hjørner, kanter og midte. Mange af eleverne var rigtig gode til at arbejde sammen, og det gav dem selvtillid.
Jeg har lidt svært ved at gennemskue om der er et billede på selve puzzlespillet eller det kun handler om additionstykker, som skal passe sammen..
SvarSletEn variation af spillet kunne være, at lave puzzlespillet på bagsiden af additionsbrikkerne som et billede. På den måde, kan eleverne selv evaluere om puzzlespillet med addition er lagt korrekt, idet de kan vende brikkerne om og se, om der er kommet et billede til syne.
Jeg er sikker på, at det vil virke som en stor motivationsfaktor, da mange indskolingselever kan lide at lægge puzzlespil. Samtidig kan det være rart for eleverne at kunne tjekke facit selv, og dermed kontrollere deres additionsfærdigheder.
Jeg har lavet en blog til det samme spil, hvor der er et billede-eksempel på, hvordan puslespillet oprindeligt så ud - det er udtaget fra elevernes egen bog, hvor de skulle udfylde de manglende regnestykker. Man kan selv lave lignende puslespil, hvor læreren eller eleven selv udfylder brikkerne.
SletBlog:
http://zmb-3-33-13e.blogspot.dk/2013/11/puslespil-plus-spilleregler-alle.html
Det er en meget god ide, synes jeg (hvis forstået korrekt), at udfylde bagsiden af brikkerne med et billede, så eleverne kan se om det passer på den måde. Problemet med det kunne dog være, at det giver eleverne en mulighed for "snyd" - hvis de er i tvivl om, hvorvidt det de har lavet er korrekt, men samtidig også nemmere for dem at give op hurtigere.
Det er dog en god ide at give dem mulighed for at tjekke efter. Det kunne måske gøres ved at markere bagsiden af hver brik med et symbol og have et andet puslespil ved siden af, hvor den tilhørende brik har det samme symbol. Så når eleverne sammenligner symboler, kunne de nye puslespil give f.eks. et korrekt billede. (Det er dog kun en skitse til en ide, for den kan samtidigt nemt give lige så stor forvirring som hjælp.)