torsdag den 12. december 2013

Jukebox - strategi og differentiering

I spillet ”Jukebox” er der mange forskellige ting, eleverne skal tænke over, hvis de gerne vil vinde spillet, som i korte træk går ud på at få tre på stribe.
For at vinde spillet kræver det, at man kan se, at der er en strategi i spillet. Da man kun må rykke en brik af gangen på talrækken under spillepladen, minimerer det elevens chancer for at få en sum, der kan bruges til at få tre på stribe. De skal både tænke over, hvilken sum de skal have, men også om det kan lade sig gøre ved kun at rykke én brik. Man skal altså kunne overskue, hvilken sum man skal have og samtidig have overskud til at dele det op i addender.

Blokering eller sejr?
Selvom hele formålet med spillet for eleverne er at vinde, skal man stadig tænke lige så meget over, hvad modstanderens næste træk er. Man skal overveje, om man vil satse på at få en sum til sin egen linje eller det er vigtigere, at blokere modstanderens muligheder for at lave en. Det kræver man har overblik over sum-muligheder, ud fra de tal der allerede er dækket på talrækken.


Differentiering

Eleverne i den 3. klasse spillet blev afprøvet i, var det tydeligt at se, hvilken typer elever der kunne se strategien og hvilke der ikke kunne. Man skal som lærer i dette spil dele eleverne op i grupper, efter hvilket niveau de er på. På den måde bliver det sværere for dem at afslutte spillet hurtigt, da de hele tiden udfordrer hinanden på den mest optimale måde, uden der er nogen der keder sig eller bliver frustreret over at de ikke kan vinde, fordi det er for svært.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.