Puslespil
Da mange elever har svært ved
matematik, er det vigtigt, at man gør matematikundervisningen sjov. Dette kan
man gøre ved at inddrage forskellige spil i undervisningen.
Da vi var ude i praktik, lavede vi
et talpuslespil til eleverne i den 2. klasse, vi var ude hos. Spillet gik ud på,
at eleverne skulle samle de forskellige regnestykker de fik til et helt
puslespil. De fik nogle plader/brikker med regnestykker og tal på.
Vi delte eleverne ind i par så de
to og to kunne løse puslespillet og snakke om det. Det faglige indhold som
eleverne får ud af spillet her er at spillet kan virke fremmende for elevernes
evne til kommunikation, samarbejde og konfliktløsning. Derudover bruger
eleverne deres regnefærdigheder og faktaviden om tal. De bliver samtidigt også bedre
til at addere og subtrahere.
Nogle af eleverne i klassen havde
fundet en god måde at løse puslespillene på. De havde opdaget at midten af
puslespillet var det regnestykke hvor der var regnestykker på alle fire
sider. Eleverne blev fanget af spillet
og begyndte at konkurrere med hinanden dette gjorde at de fik et nyt puslespil.
Vi startede med at forklare
eleverne hvad puslespillet gik ud på og derefter delte vi dem ind i par. Dette
havde vi besluttet for at de kunne snakke sammen om puslespillet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.