onsdag den 4. december 2013

Puslespil



Puslespil

Da mange elever har svært ved matematik, er det vigtigt, at man gør matematikundervisningen sjov. Dette kan man gøre ved at inddrage forskellige spil i undervisningen.

Da vi var ude i praktik, lavede vi et talpuslespil til eleverne i den 2. klasse, vi var ude hos. Spillet gik ud på, at eleverne skulle samle de forskellige regnestykker de fik til et helt puslespil. De fik nogle plader/brikker med regnestykker og tal på. 

Vi delte eleverne ind i par så de to og to kunne løse puslespillet og snakke om det. Det faglige indhold som eleverne får ud af spillet her er at spillet kan virke fremmende for elevernes evne til kommunikation, samarbejde og konfliktløsning. Derudover bruger eleverne deres regnefærdigheder og faktaviden om tal. De bliver samtidigt også bedre til at addere og subtrahere. 

Nogle af eleverne i klassen havde fundet en god måde at løse puslespillene på. De havde opdaget at midten af puslespillet var det regnestykke hvor der var regnestykker på alle fire sider.  Eleverne blev fanget af spillet og begyndte at konkurrere med hinanden dette gjorde at de fik et nyt puslespil.  

Vi startede med at forklare eleverne hvad puslespillet gik ud på og derefter delte vi dem ind i par. Dette havde vi besluttet for at de kunne snakke sammen om puslespillet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.