Plan:
Mål for timerne:
- At eleverne får en større fornemmelse for lige/ulige
- At eleverne kan se sammenhængen mellem hvordan man ved om summen er lige eller ulige
Materiale til eleverne:
- Kopiark med dominobrikker
- Saks
- Blå+rød farve
Tid
|
Indhold
|
arbejdsform
- elever
|
organisations form
|
5 min
|
Snakke
om lige/ulige
|
Håndsoprækning
|
Tavleundervisning
|
10 min
|
Fortælle
dem planen for lektionerne + reglerne
|
Lytte
og stille spørgsmål
|
Tavleundervisning
|
30 min
|
Lade
dem farvelægge + klippe
|
Være
aktive
|
To og
to
|
5 min.
|
PAUSE
|
||
30 min
|
Spille
domino
|
Være
aktive
|
To og
to
|
10 min
|
Snakke
om hvad de fandt ud af
|
Håndsoprækning
|
Tavleundervisning
|
Da et af målene var,
at eleverne skulle kunne se en sammenhæng mellem at lige+lige= lige,
ulige+ulige= lige og ulige+lige= ulige, ville vi have eleverne til at male de
lige tal røde og de ulige tal blå. På denne måde var vores forestilling at de
havde nemmere ved at se sammenhængen, når de spillede spillet og kunne se
farvernes sammensætninger. De skulle altså selv klippe og farve deres brikker,
så det endte for eksempel med at se ud som følgende billede:
Eleverne skulle
altså selv finde frem til disse sammenhænge, og ikke bare have svaret at vide.
Efter de havde spillet skulle vi så bruge tiden på at snakke om, hvad de fandt
ud af. Dette skulle fungere som en slags evaluering på, om eleverne lærte det,
der var meningen, og om det hjalp at se det vha. farver, i stedet for bare at
få sammenhængene at vide. Målet var
altså at de i slutningen af timen kunne se og forklare de sammenhænge.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.