tirsdag den 3. december 2013

Undervisningsplan for domino

Plan:

Mål for timerne:
  • At eleverne får en større fornemmelse for lige/ulige
  • At eleverne kan se sammenhængen mellem hvordan man ved om summen er lige eller ulige

Materiale til eleverne:
  • Kopiark med dominobrikker
  • Saks
  • Blå+rød farve

Tid
Indhold
arbejdsform
- elever
organisations form
5 min
Snakke om lige/ulige
Håndsoprækning
Tavleundervisning
10 min
Fortælle dem planen for lektionerne + reglerne
Lytte og stille spørgsmål
Tavleundervisning
30 min
Lade dem farvelægge + klippe
Være aktive
To og to
5 min.
PAUSE


30 min
Spille domino
Være aktive
To og to
10 min
Snakke om hvad de fandt ud af
Håndsoprækning
Tavleundervisning

Da et af målene var, at eleverne skulle kunne se en sammenhæng mellem at lige+lige= lige, ulige+ulige= lige og ulige+lige= ulige, ville vi have eleverne til at male de lige tal røde og de ulige tal blå. På denne måde var vores forestilling at de havde nemmere ved at se sammenhængen, når de spillede spillet og kunne se farvernes sammensætninger. De skulle altså selv klippe og farve deres brikker, så det endte for eksempel med at se ud som følgende billede:



Eleverne skulle altså selv finde frem til disse sammenhænge, og ikke bare have svaret at vide. Efter de havde spillet skulle vi så bruge tiden på at snakke om, hvad de fandt ud af. Dette skulle fungere som en slags evaluering på, om eleverne lærte det, der var meningen, og om det hjalp at se det vha. farver, i stedet for bare at få sammenhængene at vide.  Målet var altså at de i slutningen af timen kunne se og forklare de sammenhænge.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.