onsdag den 4. december 2013

Tiervenner



Tiervenner

Da det er i de yngre klasser at eleverne begynder at lære om grundlæggende matematik og tal, hvor de skal lære tallene fra 1 til 100, at addere og subtrahere kan nogle elever have lidt svært ved matematik. Derfor er det vigtigt at gøre matematikundervisningen sjov. Dette kan man gøre ved at inddrage forskellige matematikspil i undervisningen. Det kan være mange former for spil for eksempel: brætspil, kortspil eller terningspil. 

I vores praktik valgte vi at spille kortspillet tiervenner i en 1. klasse som vi var ude hos. Der bliver brugt kortene fra es, (hvor es er det samme som 1) til 9, det vil sige kun talkortene. Der lægges ni kort ud i et 3 x 3 kvadrat. Spillet går ud på at finde to kort hvor additionsstykket tilsammen giver 10. Eleven som finder dette regnestykke får lov til at finde et nyt regnestykke. Når eleven ikke kan finde flere regnestykker som giver 10, bliver der lagt nye kort ud og det er den anden elevs tur. Spilleren med de fleste stik vinder i hele spillet.

Da vi afprøvede spillet i den første klasse som vi var ude hos startede vi først med at forklare spillet på tavlen. Vi tegnede kortene på tavlen og forklarede hvad man skulle imens. Dette gjorde at eleverne havde en bedre forståelse af hvad spillet gik ud på og af hvordan kortene skulle ligge. Efterfølgende delte vi eleverne ind i grupper på 3 – 4 i hver og gav dem kortene.  Eleverne fandt selv ud af hvem der var først og de lod til at hygge sig med spillet, da alle var med.  

Man kan differentiere sværhedsgraden i spillet, dette gør at både de svage elever og de stærke elever kan være med.  I vores praktik fandt de elever som havde svært ved at addere ud af at de kunne tælle mærkerne på kortene og på den måde gøre det nemmere for dem selv at regne i stedet for at bruge fingrene.

Til de elever som var bedre til at addere øgede vi sværhedsgraden af spillet ved at de i stedet for at skulle finde to kort hvor summen gav 10 skulle finde tre. Ud over dette kan man også øge sværhedsgraden af spillet ved at bruge billedkortene (knægt som 11, dronning som 12 og konge som 13) og i stedet for summen af kortene skal give 10, skal det give 20.

Det faglige indhold ved at spille tiervenner er at eleverne bliver bedre til addition af talpar med summen 10.


2 kommentarer:

  1. Jeg synes det er en god ide med at "udvide" spillet med at regnestykkerne skal bestå af 3 kort i stedet for 2, så summen er uændret.
    Dog mener jeg også at andre "venner" er vigtige. F.eks. kunne man udvide spillet til 7'er venner eller 9'er venner. Det er min erfaring at børn ret ofte har svært ved andre regnestykke ud over 10, men at de er ligeså vigtige, og derfor også bør trænes. Der er det stadig en god ide med kortspillet, som der står at eleverne kan tælle sig frem til resultaterne hvis de ikke kan regne det i hovedet. Man kan også lave kort selv, og laminere dem og den vej igennem udvide sin kort serie.

    SvarSlet
  2. Eleverne virkede som, at de synes det var sjovt at spille, hvilket også gjorde, at de havde mere lyst til at spille og dermed lære. Vi havde ikke regnet med, at eleverne ville kunne spille så længe, men de spillede i alle 45 minutter, da de fandt det underholdende, og det lod til, at de fik en forståelse for, hvad tiervenner er.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.