mandag den 9. december 2013

Én højere

Én højere

Én højere er et spil for op til 4 personer. Det spilles på en plade af 35 felter med tallene fra 2-7, der er placeret i tilfældigt. Hver spiller skal have 10 gennemsigtig farvede brikker. Spilletbrættet ser ud som følgende:


Hver spiller skiftes til at slå med en terning, hvorefter spilleren placerer sin gennemsigtige brik på det tal som er én højere end det tal terningens øjne viser.
Spillet handler om at få 3 på stribe, og kan på mange måder minde om det klassiske 4 på stribe. Modsat 4 på stribe, bestemmer man dog ikke helt hvor ens brik skal placeres, da man jo får nogle muligheder ud fra det terningekast man slår.

Vi afprøvede spillet på vores yngste modtagerklasse (svarende til 1-3.klasse) i praktikken, og det var interessant at se hvordan eleverne blev klogere på spillet for hvert spil de afsluttede. To af drengene som jeg observerede udviklede deres spilforståelse på følgende måde:

1.     Spil: Handlede om at forstå regler, specielt x+1-reglen.
2.     Spil: Begyndte at spille strategisk for at vinde.
3.     Spil: Begyndte at spille taktisk for at forsvare (blokere).

De to drenge, G og A, var ikke på samme niveau rent matematisk og sprogligt, hvor G havde et pænt forspring. Derfor var det også ham der forstod den taktiske del af spillet først, og vandt derfor første spil. I andet spil havde A forstået det taktiske, og lagde ikke længere brikkerne tilfældigt. Dette medførte en sejr.
I tredje spil vandt G igen, da han opdagede vigtigheden i at forsvare ved at blokere for A’s stribe.
Der var en stor konkurrence blandt de to, og det var vildt interessant at se hvordan de hele tiden lagde på deres spil og blev klogere .


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.