Lige/ulige domino:
Da vi i vores
praktikforløb havde om talforståelse og blandt andet lige/ulige tal, var det
oplagt at spille dette spil.
Materiale:
1 sæt à 25
dominobrikker, med 0-6 prikker på:
Antal spillere:
2-3
Regler for lige domino:
Eleverne spiller
sammen to og to, og hver gruppe får 1 sæt brikker. Hver spiller trækker først 5
brikker, og ude på midten lægges der en tilfældig brik fra bunken. Eleverne
vælger selv, hvem der skal starte, og hvis de ikke kan blive enige, trækker de en
brik hver og ser, hvem der har den største sum. Den der starter skal lægge en
brik ud til startbrikken, og summen på de to sider, der ligger mod hinanden skal give et lige tal. Hver gang man har lagt en brik, skal man trække en ny
op. Næste spiller gør det samme, og spillet fortsætter indtil der ikke er flere
brikker. Eleverne skal holde øje med, hvilke kombinationer af lige og ulige tal,
der giver hvilken type sum (lige eller ulige sum).
Der er i spillet
ikke nogen der vinder, da det udelukkende er et læringsspil. Hvis man vil spille,
hvor der skal være en vinder ved hvert spil, kan man få summen som point. Da
der ikke er nogen vindere i spillet, vælger eleverne selv om deres egne brikker skal ligge på bordet med fronten opad, eller om de vil skjule dem for
medspilleren.
Ulige domino:
Her er det de samme
regler som i lige domino - summen skal bare give et ulige resultat.
Spillets sværhedsgrad:
Eleverne skal kunne
tallene fra 0-6, samt kunne regne med disse tal. De skal altså max kunne lægge
sammen op til 12.
Derudover skal eleverne kende til lige og ulige tal. Det er
derfor en god sværhedsgrad til en 1. klasse, da de fleste elever kan være med på dette niveau.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar
Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.