tirsdag den 5. november 2013

Dæk 20

Spillet ”Dæk 20” har fået sit navn, da man skal dække samtlige 20 felter på spillepladen. Man vælger om man vil slå med 1, 2, 3 eller 4 ottesidede terninger og summen man får i alt, skal man derefter dele op i mindre tal, der svarer til summen og dække dem på pladen. Fx kan man slå summen 9 med to terninger og kan lægge brikker på 1, 2 og 6. Min studiegruppe og jeg valgte at ændre det, da meget ventetid ellers ville gå med at få de sidste tal dækket. Vi ændrede det i stedet til ”Dæk 18”, hvor der er 18 felter i stedet for 20 og sagde til eleverne, at de skulle dække 6 felter for at vinde på den samme plade. Vi kunne dermed og nøjes med 3 sekssidede terninger, da den højst mulige sum er 18.

Da reglerne var forklaret til eleverne gik de i gang. Selvom der i introduktionen var blevet lagt vægt på, at en sum kunne bestå af mere end to tal, valgte mange alligevel at gøre sådan. Dette behøvede blot lidt spørgsmål, da de var gået i gang med deres makker: ”Kan du finde andre tal der giver 9?” eller ”Må der kun være to tal, når man plusser?”. Det hjalp også da eleverne fandt ud af, at den der først fik dækket de 6 felter, havde vundet.

Det blev sværere og sværere for eleverne, efterhånden som de små tal var blevet dækket, for så var der pludselig ingen kombinationsmuligheder, med mindre man fik et af de høje tal. Man kan diskutere, om vi skulle have valgt at benytte de ottesidede terninger, for summerne var lidt for lave, til at det gav et flow i spillet.


De fleste nåede at spille to til tre gange og de syntes det var sjovt, når det gjaldt om at vinde. 
Sådan kunne et igangværende spil se ud:
 

2 kommentarer:

  1. Hvordan kunne man give spillet et endnu bedre flow?
    Jeg tænkte at der skulle være flere af tallene fra 1-10 på spilpladen. Så kunne man holde fast i spillet og måske droppe "først-til-seks" reglen, og dermed få en masse gode gentagelser og kombinationer.

    En anden mulighed var lave spillet om til Fire på stribe.

    SvarSlet
  2. Jeg brugte i en 3.klasse muligheden i valget af terninger til undervisningsdifferentiering.
    Eleverne fik mulighed for enten at spille med tre 8-sidede eller fire 6-sidede terninger. Det gav eleverne mulighed for at eksperimentere med sammensætningen af summer. Et par af de udfordrede eleverne havde svært ved at sammensætte summer med de 8-sidede terninger og havde stor gavn af i stedet at bruge de 6-sidede. Det virkede mere uoverskueligt når de slog tre 7´ere end når de slog tre 6´ere og en 3´er. På sigt vil udfordringen for eleverne være at kunne se de samme tal mønstre ved hjælp af 8-sidede terninger, som de ser nu i de 6-sidede.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.