Da reglerne var forklaret til eleverne gik de i gang. Selvom
der i introduktionen var blevet lagt vægt på, at en sum kunne bestå af mere end
to tal, valgte mange alligevel at gøre sådan. Dette behøvede blot lidt
spørgsmål, da de var gået i gang med deres makker: ”Kan du finde andre tal der
giver 9?” eller ”Må der kun være to tal, når man plusser?”. Det hjalp også da
eleverne fandt ud af, at den der først fik dækket de 6 felter, havde vundet.
Det blev sværere og sværere for eleverne, efterhånden som de
små tal var blevet dækket, for så var der pludselig ingen kombinationsmuligheder,
med mindre man fik et af de høje tal. Man kan diskutere, om vi skulle have
valgt at benytte de ottesidede terninger, for summerne var lidt for lave, til
at det gav et flow i spillet.
De fleste nåede at spille to til tre gange og de syntes det
var sjovt, når det gjaldt om at vinde.
Sådan kunne et igangværende spil se ud:
Hvordan kunne man give spillet et endnu bedre flow?
SvarSletJeg tænkte at der skulle være flere af tallene fra 1-10 på spilpladen. Så kunne man holde fast i spillet og måske droppe "først-til-seks" reglen, og dermed få en masse gode gentagelser og kombinationer.
En anden mulighed var lave spillet om til Fire på stribe.
Jeg brugte i en 3.klasse muligheden i valget af terninger til undervisningsdifferentiering.
SvarSletEleverne fik mulighed for enten at spille med tre 8-sidede eller fire 6-sidede terninger. Det gav eleverne mulighed for at eksperimentere med sammensætningen af summer. Et par af de udfordrede eleverne havde svært ved at sammensætte summer med de 8-sidede terninger og havde stor gavn af i stedet at bruge de 6-sidede. Det virkede mere uoverskueligt når de slog tre 7´ere end når de slog tre 6´ere og en 3´er. På sigt vil udfordringen for eleverne være at kunne se de samme tal mønstre ved hjælp af 8-sidede terninger, som de ser nu i de 6-sidede.