onsdag den 13. november 2013

Juniper Green "Vurdering af læring"

Vurdering af læring

Eleverne skal have en forforståelse inden for forskellige matematiske emner, som de tilegner sig i de tidligere klasser. De skal kunne ”bruge tælleremser og arbejde med talfølger”, ”bestemme antal ved hjælp af addition, subtraktion samt enkel multiplikation og division inden for de naturlige tal” og ”opnå erfaringer med tilfældighed og chance i eksperimenter og spil”. Disse emner skal de ifølge trinmålene have opnået efter 3. klassetrin.

Ved udførelse af dette spil lærer eleverne at ”løse matematiske problemer knyttet til en kontekst, der giver mulighed for intuitiv tænkning…” (problembehandlingskompetencen), ”udtænke og gennemføre uformelle og enkle formelle matematiske ræsonnementer og følge mundtlige argumenter” (ræsonnementskompetencen) og ”udtrykke sig mundtligt om fremgangsmåder og løsninger i forbindelse med matematiske problemstillinger” (kommunikationskompetencen).
Disse kompetencer er efter 6. klassetrin og bliver opfyldt med den forudsætning at eleverne er gået videre fra rent chancespil til det strategiske. Lærerrollen er vigtig i dette spil, da der skal skabes en dialog omkring matematiske og strategiske aspekt. F.eks. kan man komme til en konsensus i klassen om, at den første spiller skal trække et lige tal først.

Vi synes, at dette spil vil være meget hensigtsmæssigt at give til eleverne som en introduktion til primtal, fordi primtal har en stor betydning for udfaldet af spillet.

På denne måde ville eleverne selv indse, at der er nogle tal, der gør det sværere for den næste spiller, og derved for en forståelse af at der er nogle tal der skiller sig ud.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.