Selve legen:
I vores 1 klasse bad vi alle elever skrive tal efter rækkefølgen, når der blev peget på dem skulle de sige tal. Første elev startede med at sige 1 også næste 2 osv. Sidste elev fik i denne klasse tallet 17.
Alle eleverne skulle så på deres blanke papir skrive deres tal, med beskeden "andre skal kunne læse det". Her var det meningen at eleverne skulle gøre sig umage også vi sikrede os at alle vidste hvordan tallene fra 1-17 så ud.
Alle eleverne fik nu besked på at de skulle stille sig op på en række hvor det mindste tal stod i den ene side og den største i den anden, og alle tal skulle derefter falde ind på række. Eleverne skulle selv her kunne styre aktiviteten.
Dernæst blev alle bedt om at sætte sig på deres pladser igen.
Nu fik alle der havde et lige tal besked på at sætte numsen imod væggen til højre i lokalet og alle med ulige tal om at sætte numsen på den anden væg modsat i lokalet. Her var oplægget at var man i tvivl om hvad ens tal var måtte man gerne hjælpe. Som indledning til dette har vi arbejdet meget med lige og ulige tal, så det forventes at eleverne kan afkode deres tal.
Dernæst skulle de tilbage på plads.
Alle fik nu besked på at hvis de havde et tal der var i tre-tabellen skulle de sætte sig ovenpå deres bord, og dem som ikke var i tre-tabellen skulle sætte sig under. Til dette har der desuden været arbejde med tre-tabellen som eleverne viste sig at have middel styr på.
3 tabel sangen
Her lagdes der op til en samtale om hvorvidt ens tal var i tre-tabellen da mange var i tvivl.
Læringsmål:
Blive fortrolige med sit tal. Hvilke egenskaber har mit tal og hvordan er det i forhold til andre tal.
Udviklinger i legen:
Ligesom der undervejs sker mange variationer i forhold til hvor og hvordan man skal vise hvad ens tal er, kan variationerne ligeledes ligge i hvad tallene skal. Er det 4 tabellen, skal det være primtal (i større klasser) osv.
Vi bad desuden eleverne skifte tal, med den person de først fik øjenkontakt med, for at eleverne kunne få andre tal at blive fortrolige med. Her kunne man desuden vælge andre metoder til at bytte.
Egenskaber, opsamling i bordgrupper og til sidst i plenum:
En ting vi ikke fik så meget tid til var selve egenskaberne som vi ønskede at eleverne skulle fortælle først til en side makker, dernæst i bordgrupperne, for til sidst at fortælle det i plenum. Dette kunne bringe de dilemmaer vi havde omkring hvorvidt man skulle være oppe eller nede på bordene i tre-tabellen eller andre udfordringer eleverne undervejs har haft med opgaverne.
Vi benyttede os også af klappelegene med tre tabellen, med stor succes. Både for at øge opmærksomheden og kendskabet til tabellen, men også for at samle elevernes fokus, da en af udfordringerne ved legen er at elevernes "slippes løs" i klasserummet.
SvarSlet