torsdag den 28. november 2013

Molekyleleg med +, -, * og /

I 1. og 3. klasse har jeg lavet molekyleleg i en matematikversion, som jeg selv har fundet på.

Molekyleleg er en kendt leg, som går ud på, at en leder råber antallet, man skal danne molekyler af.
F.eks. råber lederen 5 - og så skal børnene/eleverne lave grupper af 5.

Min matematikvariant går ud på, at man som lærer i stedet siger regnestykker, som eleverne skal regne ud og danne grupper efter.

Da jeg lavede den med en meget støjende 3. klasse, indførte jeg den ekstra regel, at de ikke måtte sige noget - kun lave tegn og fakter.

Positivt: Det gode ved legen er, at de rimelig hurtigt skal regne stykkerne ud og finde makkere til at danne molekylet. Det er dermed en god træning i basisviden. Kan evt. specificeres til en bestemt tabel (af de mindre tabeller).

Negativt: Flere elever har meget svært ved det, at de ikke nødvendigvis kan være sammen med deres bedste venner - og nogle gange bliver de udelukket fra en gruppe, fordi der er tilstrækkeligt antal i gruppen allerede. Men omvendt er det også en lærdom ?!?

PS. Forskellen på 1. og 3. klasse var antallet af regneoperationer. 1. fik kun +, mens 3. fik alle 4 regneoperationer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.