Disse regler udsprang af min søsters stedbørns misforståelser af de originale regler. Jeg tog dem i brug, da jeg synes, reglerne har nogle anderledes problemstillinger end de originale regler.
Alternative regler:
Opstillingen er den samme som i de originale regler.
Det eneste sted, hvor reglerne varierer, er dér, hvor man vælter flere pointpæle. De originale regler lød på at man får det antal point, som de antal pæle, du vælter. Med de alternative regler gælder det, at du får alle samtlige point på hver enkelt af de flere pointpæle, du vælter.
Eksempel: Mads vælter 6 pointpæle: Nummer 1, 3, 4, 5, 7 og 12.
Hans pointresultat for denne tur er derfor: 1+3+4+5+7+12 = 32 point.
Læg mærke til, at målet er at få 50 point, og hvis man overstiger de 50 point, ryger man ned på 25.
Didaktiske overvejelser:
Ved eksemplet ses det, at Mads skal passe på bare efter én tur, at han ikke overstiger de 50 point. Det er her nye problemstillinger kommer til. For næste tur, skal han være nøjagtig med sine kast, idet han kan vælge at ramme pæle, som udgør resultatet 50 - 32 = 18 point, eller han kan vælge at ramme nogle pæle, der udgør et lavere resultat, eller et helt tredje valg.
Ved disse alternative regler får man så problemstillinger, hvor ens strategiske evner kommer i spil i langt højere grad end ved de originale regler. Det gør der netop fordi, at omstændighederne er skærpet, da hver enkelte pæls point gælder. Tilgengæld er der ved begge spil en faktor, der hedder tilfældighed ved kastet. Her kan eleverne netop gøre sig de erfaringer, hvor de lærer at deres strategi ikke nødvendigvis holder, idet tilfældighederne tager over gennem kastet. Dette spil er da en kombination af chancespil og strategispil.
De alternative regler gør også, at spillet bliver mere kompleks, idet der flere faktorer, man skal medregne: "Hvilke pæle, som står tæt på hinanden, er gode at ramme netop nu? Kan jeg mon formå at ramme alle dem, jeg vil ramme?" osv. At spillet bliver mere kompleks kan være en fordel, men også en ulempe, da omstændighederne simpelthen er for svære til et bestemt niveau. Her kan de originale regler bruges til et lavere niveau.
Jeg synes det er rigtig spændende med denne variation af spillet. Særligt med henblik på undervisningsdifferentiering i forhold til det oprindelige spil. Med de nye regler ændres sværhedsgraden af spillet og chancen for at udfordre de forskellige niveauer i en klasse forøges. Alle elever kunne eventuelt starte med det oprindelige spil, efter nogle runder kunne man bede grupperne tage stilling til sværhedsgraden af spillet og give dem muligheden for at prøve denne udgave. Her kunne man have et regelpapir klar, som kunne udleveres, i stedet for at bruge tid på en ny gennemgang af spillets regler.
SvarSletIdet eleverne skal tage stilling til sværhedsgraden af spillet, gives de ligeledes muligheden for at reflektere over deres egen kunnen og spillets muligheder.