søndag den 27. oktober 2013

Nikort - Sara Gotfredsen


I spillet Nikort benytter man alle kort i et kortspil med værdien 1 til og med 9. Det gælder så for eleverne om, at få så mange kort som muligt, dette gøres ved, at man tager de kort der tilsammen giver summen 10.  Et eksempel kunne være 2+3+5, 7+3 eller 5+5.


Da jeg afprøvede spillet med en gruppe elever fra 3. Klasse så det således ud:


Det vil her være muligt for eleven at tage 6+4.

Eleverne får i dette spil mulighed for at træne deres additionsevne, da de skal addere værdien på de kort de vælger. Samtidig får eleverne kendskab til tiervenner. Spillet kan være med til at øge elevernes talforståelse, da spillet går ud på, at man ser sammenhængen mellem tallene, fx 10 er ikke bare 10, men kan samtidig være 3+7 eller, 4+1+2+3.
Under spillet fandt eleverne hurtigt ud af, at det ikke kunne betale sig at tage alle de små kort først, fx 2+1+3+4 (hvis denne kombination lå på bordet), for så ville alle de kort med store værdier være tilbage og dermed havde man ikke længere mulighed for at vinde disse kort.
Enkelte grupper prøvede at spille med, at man kun måtte tage tiervenner, for at se hvor hurtigt man kunne køre hele bunken igennem, men her fandt de ud af, at de ikke vandt med lige så mange kort, som hvis man måtte tage lige præcis de kort man ville.  

Eleverne synes at spillet var sjovt, men en smule nemt, hvilket fortæller mig at sværhedsgraden var for lav til enkelte af eleverne. Selve spillet gik stærk og mange af grupperne nåede at spille kortbunken igennem mange gange. 

5 kommentarer:

  1. Jeg udvidede, i 3. klasse, spillet til sum 10/20, for de elever, som efter et stykke tid, mente at det var alt for let.
    Reglerne blev ændret til at eleverne skulle fjerne 10´er og 20´er sæt. Hvor mange kort et sæt bestod af var irrelevant. Ved at udvide til sum 20, giver spillet mulighed for at arbejde med tier-overgang, samtidig med at det giver mulighed for at arbejde med de store kort, også når de små kort er blevet taget.
    Tre eksempler på nye muligheder kunne være
    5,6 og 9
    5,7 og 8
    6,6 og 8
    For at spillet ikke gik for hurtigt, blev eleverne udstyret med to sæt kort.

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Jeg har i 1. klasse lavet et tilsvarende spil, men hvor det udelukkende gjaldt om at finde 10'er venner. Det gode ved spillet er, at det kan tilpasses den ønskede aldersgruppe.

    Et alternativt kortspil er en variant, som vi kaldte "Plus-krig". Her gjaldt det blot om at spille "Krig", hvor man blot trækker 2 kort ad gangen og lægger dem sammen. Højeste sum vinder. Det er et meget aktivt spil, som eleverne i 1. klasse er helt vilde med.
    I 3. klasse kan det så udvides med regnearten *. Det fungerer rigtig godt.

    SvarSlet
  4. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  5. Jeg mødte en problematik da jeg satte mig ned og kiggede med hos nogle skarpe drenge i klassen. Her opstod et problem med at de hele tiden var alt for gode til at tage de små kort, og derfor "lukkede" de bordet. Her mener jeg, at de tog alle de små kort, og at det endte med at der kun var de høje kort tilbage. Ligesom i kritikken fra mit indlæg om Dæk 18, kom der også her til at være en afgørende fordel, at være den der starter.
    Og de giver spillet en lidt sløv slutning, hvis den der startede nåede at få to ture, og den anden kun fik en indimellem. Jeg vidste på det tidspunkt ikke hvad jeg skulle gøre ved det.
    Måske man kunne sige at man ikke blot fik point for hvor mange kort man havde, men på en måde fik værdien af kortene i spil også. Altså noget med at de høje kort kunne give en bonus.
    Nogen der kan komme med et godt forslag?..

    Ps. Thomas! Jeg synes at din plus/gange krig er en rigtig sjov ide. Totalt trivielt, men fedt at det virker, og sådan en rigtig træner!

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.