Jukeboks
Beskrivelse af spillet:
2 spillere
Materialer:
· - Spillebrikker: 2*10 gennemsigtige
i to farver
· - To ringe
· - En spilleplade
Selve spillet:
Hver spiller får 10 spillebrikker.
Den første spiller der får tre på stribe
(vandret, lodret, diagonalt) har vundet.
Den første spiller lægger ringene på to af de
tal i talrækken forneden. Spilleren lægger derefter en brik på et af tallene på
spillepladen, der svarer til summen af de to tal fra talrækken.
Den anden spiller flytter én af ringene fra
talrækken til et andet tal, får herefter en ny sum og sætter en af sine brikker
på tilsvarende felt på spillepladen.
Herefter skiftes man til at flytte én af
ringene og sætte en brik i sin egen farve på summen.
Da vi prøvede dette spil i vores 3. klasse, var det nok det der virkede allerbedst. Vi lod dem selv vælge hvem de ville spille med, og på den måde endte de fleste par at være på nogenlunde samme niveau. Fordi de fleste fandt spillet sjovt, og spillede mod nogen på samme niveau, begyndte eleverne igennem spillet at udfordre hinanden, sådan så dem der normalt har svært ved matematik, blev hevet lidt ud af deres comfortzone. Jeg tror det sker fordi matematikken i dette spil er et slags redskab for at vinde legen. Det er ikke matematikken fordi det er spændende, det er bare en hurdle, man skal lære hurtigt, så man kan banke de andre. På den måde glemte nogle af de fagligt svage elever at de lavede noget de normalt ville synes var svært og hårdt. Det virkede meget motiverende!
SvarSlet