Puslespil-plus
- Spilleregler: Alle siderne på brikkerne har et
plusstykke og spilleren skal derved sætte brikker sammen, hvor resultatet giver
det samme. Spillet er slut, når alle brikker sidder korrekt sammen.
-
Materialer: Kopiark af puslespil, sakse.
-
Antal spillere: Spillet er oprindeligt for en person,
men kan udvides til f.eks. pararbejde.
o Det kan være optimalt at læreren vælger, hvem
der skal danne makkerpar ud fra elevernes faglige ståsted og samarbejdsevner.
§ Spillet blev afprøvet i 1. klasse, og eleverne
blev sat sammen med deres sidemakker – dette medførte i de fleste par, at den
fagligt ”stærke” elev tog over og samlede det meste af puslespillet, mens den
anden sad på sidelinjen og kiggede på. Dette undgås, hvis begge elever kan deltage
på lige fod frem for at en tager styringen.
-
Udvidelse af spillet:
o
For at gøre det sværere kan man blande to (eller
flere) forskellige puslespil, hvorefter eleverne skal enten:
§ Finde frem til, hvilke brikker der hører til
hvilket puslespil og herefter samle puslespillene hver for sig.
§ Samle ét stort puslespil, hvor de bruger så
mange brikker som muligt og skal optimere antallet brugt.
§
Eleverne kan lave puslespil, hvor de laver regnestykkerne
selv og herefter bytter tilfældigt rundt i klassen.
o Til de højere klassetrin kan spillet udvides til
at indeholde plus/minus/gange/dividere, alt efter hvad de arbejder med – eller
alle fire regningsarter i ét spil.
o Der kan på årgangen laves spilletimer, hvor
klasserne blandes i grupper, hvor de skal forklare og gennemføre forskellige
spil, som de har lært i deres egen klasse til de andre elever i gruppen.
§ Dette giver eleverne mulighed for at sætte ord på, hvordan spillet foregår og giver samtidig også ekstra motivation til, at de følger med i gennemgang og udførelse af spillet i deres egen klasse, da de har ansvaret for at videregive spillereglerne.
Spil er generelt en god ide i de mindre klasser fordi at ved at "snyde" dem til at tro det bare er et spil, kan man holde deres fokus en hel time med samme emne, men variere undervisnings formen.
SvarSletVi har oplevet i vores 1 klasse at uden adspredelse lykkedes undervisningen sjældent, og det de reagerer positivt på er spil. Klassens matematik undervisning er bygget op af værksteder enkelte dage om ugen, hvor praktiklæreren i forvejen inkorporerer spil som en del af de værksteder. Et spil er f.eks. at de skal spille domino med regnestykker og sætte regnestykkerne sammen med resultatet. I den anden ende af resultatet sidder så et nyt regnestykke også kan de arbejde derud af. De reagerer de generelt positivt på, og selv dem der ikke gider at sidde og notere regnestykkers facit, får her muligheden for at arbejde med de emner som addition, og er dermed stadig deltagende i emnet.
Jeg tænker at fremtidsudsigterne for klassen med engagementet ligger op til at eleverne med tiden kan lave deres egne regler for spil, fordi ved at spille nok får de erfaringer om hvad et "godt" spil er, og dermed ved nye emner kan man bede dem kreerer et nyt spil der fremmer eller øver den ting der er i fokus på værkstedet.