søndag den 27. oktober 2013

Jukebox - Sara Gotfredsen


Jeg har i praktikken afprøvet spillet Jukebox med en gruppe elever fra 3. klasse.
Spillets sværhedsgrad passede eleverne fint, og arbejdsmoralen fra eleverne var høj.

Selve spillet:
To spillere, en spilleplade, 2x10 brikker (to forskellige farver), 2 ringe.

Spilleplade:   
       












Spillet handler om, at man to og to spiller mod hinanden. Det gælder for hver spiller om, at få tre på stribe. Man rykker rundt på pladen ved at have to ringe liggende på tallene 1-6 som står i bunden af spillepladen. Disse ringe benyttes til at bestemme hvor på spillepladen man må placere sine brikker. Hvis jeg fx vælger 3 og 5, skal jeg addere de to tal og placere en brik på et felt med tallet 8. Spiller 2 må nu rykke én af ringene til et nyt tal på rækken 1-6, og får dermed værdien på et nyt felt hvor spiller to skal placere sin brik.
Spillet fortsættes til en af spillerne har tre på stribe.

Eleverne som afprøvede spillet, synes at det var sjovt. Enkelte af eleverne synes samtidig at det var en smule svært, når de kun måtte flytte en ring af gangen, for det betød, at man ikke altid kunne få det felt man gerne ville have, da man ikke kan vælge de samme tal to gange i træk.
En anden udfordring som få af eleverne omtalte var, at det kunne være svært, at udregne hvad 5+6 blev, men med hjælp fra modspillere blev dette problem løst meget hurtigt.

Alt i alt fungerede spillet godt og eleverne var glade og aktive. Aktiviteten tog ca. 20 minutter og her var der enkelte af grupperne der selv udfordrede spillet ved at prøve og undersøge, om man kunne spille med fire på stribe.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.